Regulamin organizacyjny z dnia 13 listopada 2019r.

Załącznik do zarządzenia Nr 11/2019

Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy

w Siemiatyczach z dnia 13.11.2019r.

 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY MIEJSKIEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
W SIEMIATYCZACH

 

 

Siemiatycze, 13 listopad 2019 r.

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1. Regulamin określa zasady działania i organizację Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Siemiatyczach.

§ 2. Ilekroć w dalszej części Regulaminu Organizacyjnego Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Siemiatyczach jest mowa o:

  1. „regulaminie” - należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Siemiatyczach,
  2. „MOPS” - należy przez to rozumieć Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Siemiatyczach,
  3. „Dyrektor” - należy przez to rozumieć Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Siemiatyczach,
  4. „Główny Księgowy” - należy przez to rozumieć Głównego Księgowego Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Siemiatyczach,
  5. "kierowniku” - należy przez to rozumieć kierującego komórką organizacyjną,
  6. „komórkach organizacyjnych” - należy przez to rozumieć wyodrębniony organizacyjnie element struktury MOPS realizujący zadania określone w niniejszym regulaminie tj. działy.

§ 3.

  1. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Siemiatyczach jest jednostką organizacyjną Miasta Siemiatycze, nie posiadającą osobowości prawnej.
  2. MOPS jest jednostką organizacyjną przy pomocy, której Dyrektor wykonuje zadania według właściwości rzeczowej i miejscowej na podstawie obowiązujących przepisów prawa, uchwał Rady Miasta Siemiatycze, zarządzeń Burmistrza Miasta Siemiatycze oraz zarządzeń własnych.
  3. Siedziba MOPS znajduje się przy ul. 11 Listopada 35a w Siemiatyczach, placówka jest czynna od poniedziałku do piątku, w następujących godzinach: poniedziałek od 8.00 do 16.00, a od wtorku do piątku od 7.30 do 15.30.
  4. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Siemiatyczach jest pracodawcą, w rozumieniu przepisów kodeksu pracy, w stosunku do zatrudnionych pracowników.

 

Rozdział II

Zasady kierowania pracą MOPS.

§ 4.

  1. Pracą Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Siemiatyczach kieruje Dyrektor na podstawie udzielonego przez Burmistrza Miasta Siemiatycze pełnomocnictwa.
  2. Dyrektor odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie MOPS i reprezentuje go na zewnątrz.
  3. Dyrektor wykonuje zadania statutowe MOPS przy pomocy Głównego Księgowego oraz kierowników komórek organizacyjnych.
  4. Główny księgowy i kierownicy komórek organizacyjnych MOPS kierują bezpośrednio podporządkowanymi działami w ramach kompetencji określonych przez Dyrektora.
  5. Gospodarkę finansową MOPS prowadzą i są za nią odpowiedzialni Dyrektor i Główny księgowy.

§ 5.

  1. Dyrektor odpowiada za realizację zadań MOPS.
  2. Do kompetencji Dyrektora należy:
    • zapewnienie prawidłowego funkcjonowania MOPS i kierowanie jego działalnością,
    • dokonywanie czynności prawnych w zakresie określonym w pełnomocnictwie,
    • planowanie pracy MOPS, w tym sporządzanie planów finansowych,
    • wykonywanie funkcji pracodawcy w stosunku do pracowników MOPS,
    • kształtowanie polityki kadrowej, szkoleniowej, płacowej, finansowej i socjalno-bytowej w oparciu o obowiązujące przepisy,
    • wydawanie aktów wewnętrznych w formie zarządzeń, regulaminów i instrukcji, wytycznych i komunikatów.
  3. Dyrektora MOPS podczas nieobecności zastępuje Kierownik Działu Pomocy Rodzinie.
  4. W przypadku nieobecności Dyrektora i Kierownika Działu Pomocy Rodzinie – zastępstwo pełni Kierownik Działu Pomocy Środowiskowej.

§ 6.

  1. Główny księgowy sprawuje nadzór i prowadzi gospodarkę finansową oraz księgowość MOPS zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  2. Do zadań Głównego Księgowego należy:
    • prowadzenie rachunkowości jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
    • dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
    • dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
    • prawidłowe dysponowanie środkami pieniężnymi zgromadzonymi na rachunkach bankowych zgodnie z zatwierdzonym planem finansowym,
    • organizowanie przyjmowania, obiegu i kontroli dokumentów księgowych w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji gospodarczych i należytą ochronę mienia,
    • dokonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,
    • sporządzanie sprawozdań i analiz z wykonania budżetu,
    • dokonywanie kontroli wewnętrznej,
    • kierowanie pracą podległych pracowników, ustalanie zakresów czynności, występowanie nagradzanie oraz pociągnięcie do odpowiedzialności,
    • sporządzanie projektów planów finansowych na podstawie zgłoszeń kierowników komórek organizacyjnych,
    • nadzór nad zgodnym z przepisami prawa przeprowadzeniem i rozliczeniem inwentaryzacji majątku MOPS.
  3. W celu realizacji swoich zadań Główny Księgowy:
    • określa zasady według, których mają być wykonywane przez inne komórki organizacyjne MOPS prace niezbędne do zapewnienia prawidłowości gospodarki finansowej oraz księgowości, kalkulacji kosztów i sprawozdawczości finansowej – poprzez przygotowanie projektów zarządzeń,
    • otrzymuje na swój wniosek niezbędne informacje i wyjaśnienia od pracowników komórek organizacyjnych, jak również wgląd do dokumentów i wyliczeń będących źródłem tych informacji i wyjaśnień.
  4. Główny Księgowy jest kierownikiem Działu Księgowości.

 

§ 7.

  1. Do zadań Kierowników komórek organizacyjnych MOPS należy:
    • organizowanie i kierowanie pracą w podległej komórce organizacyjnej,
    • doskonalenie umiejętności zawodowych własnych oraz podległych pracowników,
    • zapewnienie należytego wykonywania zadań w podległej komórce organizacyjnej,
    • nadzór nad właściwym wypełnieniem obowiązków przez podległych pracowników, zapewnienie właściwego wykorzystania czasu pracy i przestrzeganie dyscypliny pracy przez podległych pracowników,
    • opracowywanie planu finansowego wydatków podległej komórki organizacyjnej i realizacja zadań przydzielonych zadań w oparciu o plan finansowy MOPS, przy ścisłej współpracy z Działem Księgowości MOPS,
    • przestrzeganie zasad wydatkowania środków publicznych ujętych w planie finansowym MOPS przydzielonym na zadania realizowane w nadzorowanej komórce organizacyjnej oraz ich bieżące monitorowanie i zapewnienie ścisłej współpracy z Działem Księgowości MOPS,
    • nadzór merytoryczny nad sporządzaniem list wypłat świadczeń, dyspozycji dokonywania wydatków związanych z realizacją przydzielonych zadań,
    • nadzór nad prawidłowym wykorzystaniem mienia MOPS,
    • nadzór nad sporządzonymi przez podległych pracowników analizami, sprawozdaniami oraz przekazywanie ich zgodnie z właściwością, również w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego,
    • nadzór nad prawidłowością gromadzonych danych, z uwzględnieniem ich kompletności, chronologii, a także ich przechowywania i udostępniania zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
    • reprezentowanie komórki organizacyjnej wobec innych komórek organizacyjnych MOPS oraz zapewnienie sprawnego przepływu informacji pomiędzy poszczególnymi komórkami,
    • udzielanie organom i instytucjom wyjaśnień i opinii dotyczących spraw podległej komórki organizacyjnej, a nie zastrzeżonych dla Dyrektora,
    • przygotowanie informacji przeznaczonych do zamieszczenia w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej MOPS oraz na potrzeby komunikacji społecznej w zakresie realizacji obowiązków wynikających z przepisów o dostępie do informacji publicznej,
    • przygotowanie opisów stanowisk pracy, w tym ustalenie zakresu obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności dla podległych pracowników,
    • wnioskowanie w sprawach zatrudnienia, szkolenia, wynagradzania, awansowania, nagradzania oraz do pociągnięcia do odpowiedzialności dla podległych pracowników,
    • zapewnienie właściwego podziału prac między poszczególne stanowiska pracy, ustalenie systemu zastępstw oraz doboru odpowiedniego personelu do realizowanych zadań,
    • wyrażanie zgody na udzielanie urlopów wypoczynkowych, okolicznościowych, odbioru nadgodzin oraz opiniowanie wniosków o udzielanie urlopów bezpłatnych,
    • dokonywanie okresowych ocen podległych pracowników oraz kontrola zaleceń z nich wynikających,
    • identyfikacja i analiza ryzyka oraz ustalanie metod przeciwdziałaniu ryzyku w podległej komórce organizacyjnej.
  2. Zadania, o których mowa w ust. 1 stanowią zakres zadań zastępcy kierownika w zakresie powierzonych zadań – kierowanie komórką organizacyjną w przypadku nieobecności kierownika.

 

Rozdział III

Struktura organizacyjna MOPS

 

§ 7.

  1. Funkcjonowanie MOPS opiera się na zasadzie służbowego podporządkowania, podziału czynności służbowych i indywidualnej odpowiedzialności za wykonywanie powierzonych zadań.
  2. Strukturę organizacyjną MOPS tworzą:
    • Dyrektor / D /,
    • Dział Pomocy Środowiskowej / DPŚ /,
    • Dział Pomocy Rodzinie /DPR /,
    • Dział Księgowości / DK /,
    • Dział Administracyjny / DA /,
    • Świetlica Środowiskowa „Siemiatycki Klub Juniora” / ŚŚ /.
  3. Dyrektor określa ilość etatów w MOPS, ustalając obsadę komórek organizacyjnych.
  4. Zadania i zakres kompetencji i odpowiedzialności na poszczególnych stanowiskach określa się w zakresach czynności.

 

§ 8.

  1. Działami kierują kierownicy oraz główny księgowy.
  2. Działy dzielą się na stanowiska pracy.
  3. Dyrektor może tworzyć stanowiska zastępcy kierownika działu.
  4. W przypadku nieobecności kierownika działu jego obowiązki sprawuje zastępca kierownika, w przypadku utworzenia takiego stanowiska lub pracownik wyznaczony przez Dyrektora.

 

Rozdział IV

Zadania Działów

§ 9.

  1. Do wspólnych zadań działów należy:
    1. przestrzeganie prawa i aktów prawnych,
    2. wzajemna współpraca,
    3. rzetelne, efektywne i terminowe wykonywanie zadań,
    4. pogłębianie wiedzy i doskonalenie się w wykonywaniu zadań,
    5. usprawnienie własnej organizacji , metod i form pracy,
    6. przygotowanie określonych ocen, analiz, informacji i sprawozdań,
    7. kreowanie inicjatyw społecznych,
    8. organizowanie i podejmowanie niezbędnych przedsięwzięć w celu ochrony i zabezpieczenia posiadanego mienia oraz informacji niejawnych,
    9. ochrona danych osobowych przetwarzanych w MOPS,
    10. udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach klientom,
    11. kompetentna i sprawna obsługa interesantów.
  2. Do zadań Działu Pomocy Środowiskowej należy:
    1. rozpoznanie i diagnozowanie potrzeb mieszkańców,
    2. świadczenie pomocy i prowadzenie dokumentacji w zakresie świadczeń pomocy społecznej,
    3. prowadzenie działalności profilaktycznej i resocjalizacyjnej,
    4. współdziałanie z instytucjami , organizacjami publicznymi i pozarządowymi w zakresie pomocy społecznej,
    5. realizacja zadań własnych i zadań zleconych wynikających z ustawy o pomocy społecznej,
    6. prowadzenie spraw w ramach zadań zleconych gminie w ramach ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych z budżetu państwa,
    7. podejmowanie czynności zmierzających do egzekucji administracyjnej świadczeń pieniężnych z zakresu pomocy społecznej,
    8. realizacja zadań gminy wynikających z ustawy o wspieraniu i pieczy zastępczej,
    9. realizacja zadań gminy wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
  3. Do zadań Działu Pomocy Rodzinie należy:
    1. realizacja zadań z ustawy o świadczeniach rodzinnych,
    2. realizacja zadań z ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
    3. prowadzenie spraw wynikających z ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych i zaliczce alimentacyjnej,
    4. realizacja zadań wynikających z ustawy o dodatkach mieszkaniowych,
    5. realizacja zadań wynikających z ustawy prawo energetyczne w zakresie dodatków energetycznych,
    6. realizacja zadań wynikających z ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów,
    7. realizacja zadań wynikających z ustawy o pomocy państwa w wychowaniu dzieci,
    8. realizacja zadań wynikających z ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „ za życiem”,
    9. prowadzenie czynności zmierzających do egzekucji administracyjnej świadczeń pieniężnych,
    10. realizacja zadań wynikających z rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry Start”.
  4. Do zadań Działu Księgowości należy:
    1. obsługa finansowo-księgowa Ośrodka,
    2. opracowanie projektu planu finansowego i całokształtu budżetu,
    3. prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej,
    4. prowadzenie spraw płacowych,
    5. sporządzanie sprawozdań i bilansu,
    6. gospodarowanie środkami trwałymi MOPS i zabezpieczenie jego mienia,
    7. koordynowanie realizacji postanowień Prawo Zamówień Publicznych,
    8. koordynowanie spraw z zakresu egzekucji administracyjnej.
  5. Do zadań Działu Administracyjnego należy:
    1. prawidłowa i terminowa realizacja świadczeń z pomocy społecznej,
    2. prowadzenie postępowań administracyjnych z pomocy społecznej,
    3. opracowanie sprawozdań z pomocy społecznej,
    4. obsługa sekretariatu i spraw kancelaryjnych oraz zapewnienie prawidłowego obiegu korespondencji,
    5. prowadzenie archiwum zakładowego,
    6. dochodzenie zwrotu nienależnie pobranych świadczeń z pomocy społecznej,
    7. prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym klientów MOPS,
    8. prowadzenie spraw kadrowych pracowników MOPS, w tym:
      1. akt osobowych, ewidencji czasu pracy i wszelkich dokumentów dotyczących stosunku pracy,
      2. spraw związanych z Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych,
      3. spraw związanych z rekrutacją pracowników, szkoleniami, praktykami, stażami, wolontariatem,
      4. kierowanie pracowników na badania lekarskie,
      5. prowadzenie ewidencji delegacji służbowych,
      6. nadzór i rozliczanie ewidencji wyjść w godzinach służbowych,
      7. organizowanie szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych dla pracowników,
      8. kontrola dyscypliny pracy.
    9. sporządzanie umów cywilnoprawnych i porozumień oraz prowadzenie ich rejestru,
    10. obsługa administrowania i funkcjonowania MOPS, w tym:
      1. organizacja zaopatrzenia materiałowo technicznego i dokonywanie zakupów zgodnie z obowiązującymi przepisami i procedurami wewnętrznymi,
      2. prowadzenie spraw dotyczących remontu, napraw i konserwacji sprzętu i wyposażenia,
      3. utrzymanie w czystości pomieszczeń MOPS,
      4. gospodarowanie pieczęciami i tablicami MOPS.

 

§ 10.

  1. Do zadań realizowanych przez Świetlicę Środowiskową „Siemiatycki Klub Juniora” należy :
    1. zapewnienie dzieciom i młodzieży:
      1. opieki i wychowania,
      2. pomocy w nauce,
      3. organizacji zajęć w czasie ferii i wakacji,
      4. organizacji czasu wolnego poprzez zabawę, prowadzenie zajęć o charakterze sportowo-rekreacyjnym oraz rozwój zainteresowań,
      5. organizacja zajęć profilaktycznych, ogólnorozwojowych, korekcyjnych i kompensacyjnych,
      6. zajęć o charakterze kulturalno-oświatowym,
    2. organizowanie spotkań okolicznościowych dla uczestników świetlic i ich rodzin
  2. Cele świetlicy, zasady pobytu, prawa i obowiązki wychowanków i ich opiekunów prawnych, rodzaj dokumentacji dotyczącej dziecka oraz sposób jej prowadzenia określa regulamin świetlicy środowiskowej „Siemiatycki Klub Juniora” opracowany przez kierownika świetlicy i wprowadzony zarządzeniem Dyrektora MOPS.

 

Rozdział V

 

Załatwianie skarg i wniosków

 

§ 11.

  1. Interesanci w sprawach petycji, skarg i wniosków przyjmowani są przez Dyrektora MOPS w każdą środę tygodnia w godzinach od 10-tej do 14-tej.
  2. Petycje, skargi i wnioski rozpatrywane są przez Dyrektora MOPS, a w razie jego nieobecności przez Kierownika Działu Pomocy Rodzinie.

 

 

Rozdział VI

 

Zasady podpisywania pism i dokumentów

§ 12.

  1. Dyrektor, Główny Księgowy oraz osoby kierujące pracą podległych komórek organizacyjnych podpisują dokumenty i pisma dotyczące spraw należących do ich właściwości zgodnie z podziałem kompetencji.
  2. Dyrektor MOPS podpisuje:
    1. zarządzenia,
    2. dokumenty kierowane do organów administracji rządowej i samorządowej,
    3. odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych,
    4. materiały na sesje Rady Miasta,
    5. plany i sprawozdania z wykonania dochodów i wydatków oraz dotyczące działalności MOPS,
    6. oświadczenia o kontroli zarządczej,
    7. umowy cywilnoprawne w zakresie objętym pełnomocnictwem,
    8. dokumenty dotyczące stosunku pracy oraz pomocy socjalnej,
    9. dokumenty z zamówień publicznych.
  3. Dyrektor MOPS , upoważnieni pracownicy podpisują decyzje administracyjne zgodnie z zakresem upoważnienia, pełnomocnictwa udzielonego przez Burmistrza Miasta Siemiatycze.
  4. W czasie nieobecności Dyrektora zarządzenia, dokumenty i inne pisma określone w ust. 2 podpisuje upoważniony przez Dyrektora Kierownik Działu Pomocy Rodzinie.
  5. Upoważnieni przez Dyrektora pracownicy maja prawo podpisywania pism w sprawach wynikających z zakresu obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności.

 

 

Rozdział VII

 

Postanowienia końcowe

 

§ 13.

Organizację pracy, obowiązki MOPS jako zakładu pracy oraz obowiązki pracowników związane z procesem pracy określa regulamin pracy.

 

Metryka strony

Udostępniający: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Siemiatyczach

Wytwarzający/odpowiadający: Ewa Romaniuk

Data wytworzenia: 2019-12-05

Wprowadzający: Patryk Radzicki

Data modyfikacji: 2019-12-05

Opublikował: Patryk Radzicki

Data publikacji: 2019-12-05